namaste - I bow to the divine in you

Direktlänk till inlägg 29 september 2009

små under som förgyller...

Av fredrik binette - 29 september 2009 09:50

vilken skön känsla jag har just nu, hm...

plötsligt från ingenstans när jag sitter här på mitt buddha spa så öppnas dörren 09.20 på morgonen..

in vandrar en sri-lankesisk buddhistisk munk!

känslan är bara "välkommen", jag fråga inte ens varför han var där först... jag tog unden hundarna som var nyfikna och han tittade sig lite omkring.

jag satte mig ner i yogastudion på fönsterbänken & han brevid, helt avslappnat prata jag lite om hur vi har det & han berättade hur de har det och om sina temple och ett bibliotek han försökt bygga upp..

han ska januari ner till sri lanka för att hjälpa föräldralösa barn [krig & tsunami har påverkat hårt där nere], på vägen ska han förbi malaysia en sväng för att berätta & inspirera om jag förstod rätt.

tillslut frågar jag hur han hittat oss, och han sa att han bara råkade gå förbi närhan var i ett anant ärende och gick in..

han var så lung & tackade oss för att vi hade en plats där folk kan få samla ihop sig, en plats där lite mer holistiskt tänkande infinns. vi pratade kort om att det fanns en del massa olika ordrar/grupper av buddhister här i stockholm, men för honom var inte vinklarna viktigast utan först & främst buddhismen som i helhet.

"jag är född på sri lanka, vi är från början tradition för sri-lankeser men vi är öppna för alla, buddha är född i Indien men buddha föddes för ALLA i hela världen" ngt sådant sa han..

jag frågade om han var intresserad av att komma till oss ngn gång innan han åker för att inspirera nya, så jag hoppas han vill det. han verkade väldigt positiv till det & hans vill ju berätta om sitt sätt att se saker & ting för andra "sökare"..

jag är nästan säker på att det var "chefsmunken" Bhante K. Siri Dhammaratana Maha Thera, men jag vågar inte lova..

plötsligt ringde hans telefon, det var ett samtal från där han skulle varit men inte hade hittat till, istället hade han hittat in till mig : )

så han var tvungen att gå igen... han önskade mig all lycka & tog ett visitkort.

medans jag satt här & smälte den sköna upplevelse vibrerar min telefon, det är ett sms från min lillebror:

"grattis farbror fredrik, 06.07 föddes en 3155gr liten pojke", min bror har blivit pappa [och jag farbror då såklart].

fantastiskt! bara kändes som att allt hängde ihop...

 
 
Helene

Helene

29 september 2009 12:20

Ja du Fredrik ibland har livet underliga vägar :-) ett stort och varmt grattis i båda dina upplevelser som du haft idag. Namaste

http://www.hlyoga.se

 
Fredrik

Fredrik

29 september 2009 13:12

ja.. life leads us in mysterious ways..

tack tack, kändes som en skön start på dagen helt klart

http://namaste.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Siv

29 september 2009 15:43

vad gulligt med munken! & grattis!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fredrik binette - 30 november 2010 23:46


   this year we decided to go a litllte bit christmas inspired at the studioso my other half "A" made christmas candy that we packed into cute bags with x-mas decoration. mozartkugel [mozart kulor]knäck-toffeeginger, sesame & apricot-chocolatesa...

Av fredrik binette - 25 november 2010 16:31


   as usual I have a tendency to think about things, and realizing how "confusing" yoga sometimes can feel.. or rather how deep this philosphy can be and how different it can be explained form different individuals.. the way I see it yoga as it ...

Av fredrik binette - 18 november 2010 11:36


   so in yoga breathing is major part, in my tradition "proper breathing" is one of 5 main points of yoga. in yoga we call it pranayama wich is the different tecniques of conscious breathing and also breath retentions.prana is the so called...

Av fredrik binette - 15 november 2010 15:59


   this friday to sunday I arranged a short intensive yoga weekend at my studio.they had one 2h class friday evening and a 15minute meditation before we treated them with a orient inspired rew red rice and chickpea salad.then half past eight nex...

Av fredrik binette - 9 november 2010 09:32

   today is November 9th, that is the day when 17 years ago Swami Vishnu-Devananda attended mahaSamadhi and left this earth life. it is said that one who is enlightened [as many also refered to as the state of Nirvana] you can in your sadh...

Ovido - Quiz & Flashcards