namaste - I bow to the divine in you

Direktlänk till inlägg 24 september 2009

Jal Neti

Av fredrik binette - 24 september 2009 17:14

igår fick jag några nya Neti´s [näsköljarkannor] till min yogabutik namaste.se.

jättesöta 450ml i rostfritt stål. måste lägga upp dem..

väntar på nya i koppar med.. kommer om ngn vecka minst, lite förseningar från Indien.. ooovanligt?!?! ha ha

igår av en slump med hittade jag ett gäng "rese netis", små lätta i plast som jag hade glömt att jag hade!

ska ta med några till buddha spa, samt ta foto & lägga upp dem i shoppen med kanske nu i helgen..

borde faktiskt använda min kanna med & utföra lite jal neti eftersom jag haft en segdragen förkylning, skönt att få rensa ut hela vägen upp..

Jal Neti är ju en av 6 reningstekniker [kriyas alt. shatkarmas, aaah det måste jag läsa mer om: är det samma sak men olika ord? eller ngn skillnad?] enl. traditionell yoga. i början känns det ju såklart lite ovant, men effekten är väldigt skön.

jättebra för er som har allergi t.ex att få rena luftvägarna lite..

är lite som att dyka ner i ljummet saltvatten när man får vatten upp i näsan, det brukar ju rensa ut en del när man badar i havet ha ha.

så.. saltvatten [rätt mängd salt är att föredra!] i kannan blandat med kroppstempererat vatten,

du tiltar huvudet sätter pipen mot/i ena näsborren, inte ovanligt innan det börjar rinna friare & man hittar rätt vinkel är att lite kommer ner i mun & svalg, inget farligt!

att man blir lite tårögd är ju även det normalt, särskilt om man inte är van. en hel kanna i varje borre e nog bra om man försöker göra.

de andra reningarna kan jag skriva om mer ngn dag, jag har inte gjort alla själv, de är några som är ganska svåra tekniskt sätt & en del "speciella" som t.ex. Basthi [colon cleansing]..

när jag utförde Vamana [kunjal] kriya som är av magreningarna genom "uppstötning av saltvatten" i Singapore fick jag intressanta "effekter".. funderar på att göra det igen nu när jag ska bege mig in i en mer tydlig Pitta balanserande diet igen.. som en liten kick start eller nåt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fredrik binette - 30 november 2010 23:46


   this year we decided to go a litllte bit christmas inspired at the studioso my other half "A" made christmas candy that we packed into cute bags with x-mas decoration. mozartkugel [mozart kulor]knäck-toffeeginger, sesame & apricot-chocolatesa...

Av fredrik binette - 25 november 2010 16:31


   as usual I have a tendency to think about things, and realizing how "confusing" yoga sometimes can feel.. or rather how deep this philosphy can be and how different it can be explained form different individuals.. the way I see it yoga as it ...

Av fredrik binette - 18 november 2010 11:36


   so in yoga breathing is major part, in my tradition "proper breathing" is one of 5 main points of yoga. in yoga we call it pranayama wich is the different tecniques of conscious breathing and also breath retentions.prana is the so called...

Av fredrik binette - 15 november 2010 15:59


   this friday to sunday I arranged a short intensive yoga weekend at my studio.they had one 2h class friday evening and a 15minute meditation before we treated them with a orient inspired rew red rice and chickpea salad.then half past eight nex...

Av fredrik binette - 9 november 2010 09:32

   today is November 9th, that is the day when 17 years ago Swami Vishnu-Devananda attended mahaSamadhi and left this earth life. it is said that one who is enlightened [as many also refered to as the state of Nirvana] you can in your sadh...

Ovido - Quiz & Flashcards